Wet T-shirt

Igår var det förresten en wet T-shirt-tävling här på hostelet. Fattar inte att det kan vara lagligt. Massa tjejer som ställer upp och strippar gratis för en liten chans att vinna pengar. Att de kan med att utnyttja tjejer så. Det kom i alla fall fram en tjej till oss och sa att hon egentligen var ganska blyg, men funderade på att ställa upp. Jag sa till henne att vi inte skulle gjort det, men att vi inte skulle döma henne om hon gjorde det. Vilket idiotiskt svar. Hittade henne senare gråtandes inne på toan, med andra tjejer som försökte trösta henne. Hon ville spy för att hon mådde så dåligt. Det var ju inte alls hon, hon var inte sån. Undra vilka av de andra tjejerna som "är sådana"...

Airlie Beach

Nu har jag börjat räkna dagarna tills jag ska hem. Sista veckan kommer bli väldigt hektisk, med små korta stopp längs vägen ner till Melbourne. Med lite dålig planering så missade jag dessutom segling ut till Whitsunday-öarna. Jag hoppas i alla fall att jag ska hinna med Fraser Island och ett Zoo i Noosa innan min hemfärd på torsdag.

Airlie Beach är en mycket vackrare stad än Cairns. Fast allt känns turistigt och är ganska dyrt. På dagarna har vi mest gjort ingenting. Slappat, spelat kort vid lagunen och faktiskt börjat laga lite mat. På kvällarna trakasserar/blir vi trakasserade av ett fotbollslag med småkillar.

Inatt blir det nattbuss till Hervey Bay. Så fram tills dess får jag underhålla mig själv, eftersom Paula och Carro valde den dyrare bussen, och därmed fick tid till Witsunday idag.

The reef

Vi fick höra att outer reef hade bättre snorklingsmöjligheter än inner reef. Så vi betalade några extra slantar för att åka båt lite längre. Helt klart inte värt. Jag har ju fått den mesta av min snorkelerfarenhet från Hanauma bay, Hawaii och Carro har snorklat i Egypten. Där kan man direkt från stranden simma ut och se mycket vackrare fiskar och koraller än det fanns här.

ArgLo0

Jag blir ofta missförstådd i Australien. Antar att det är någon Australiensisk kod jag missar. Imorse var jag stressad och bad en visa på kartan var jag skulle gå på bussen. Hon började tjata om att jag skulle ta höger efter mcdonalds.

"Men kan du inte bara visa på kartan?! Vilken sida om torget ska jag gå på? Här, här, här eller här?"

Jag tycker att jag är så saklig när jag frågar och ser mig själv som en gullunge när jag pratar med främlingar. Men hon sa till mig att inte bli arg, och att jag skulle se bussen när jag kom fram. Arg? Jag tackade så snällt och fick springa ett varv runt torget, vilket gick snabbare än att få ur informationen från henne.

En ännu dummare grej var när jag sa att "billigt var viktigare än mina vänner" till en bussbokartant. Jag sa direkt att jag bara skojade när jag såg hennes förtvivlade blick. Men hon visste ju att det var sant, jag hade ju valt en billigare buss före att åka med mina vänner.

Nya Zeeland var annorlunda. Jag gillar folket där mer, mycket mer välkomnande.

Uncle Brian's

I norra Australien finns fullt av fin regnskog. Vi åkte på en utflykt som inte gick längs havet, som de flesta gör, utan mer in i skogen. Utflykten bestod mest av besök av olika vattenfall och en lite vandringstur för att ta sig till dem. Bästa stoppet var där man fick rutcha ner för en klippa. Jag är ganska badkrukig, men här var det helt ok temperatur.

Det är Carro på bilden. Själv körde jag på mage med huvudet först ett par gånger. Lite läskigt var det, bikinin satt inte alltid där den skulle.

Bussturerna mellan vattenfallen var en upplevelse i sig. Busschauffören... eller Gus-chauffören drog pappavitsar, startade lekar och fick hela bussen att sjunga och dansa med i alla låtar han spelade. Var så sött när gammelparet längst fram i bussen var med i YMCA, eller XCAY som dom fick sina handrörelser till.

Cairns

Nu befinner vi oss i Cairns i nordöstra Australien. Temperaturen ligger runt 30 grader på dagarna och solen skiner. För övrigt är det en ganska tråkig stad, inte mycket att se och det går inte att bada i havet här. De har en lagun, en pool som är ganska ok. Men det är ju rosenlundsbadet också...

Hest mot folkgrupp

Jag brukar alltid vara ganska fördomsfull. Men idag var jag ännu värre, jag upphetsade en folkgrupp. Idag bytte jag plats på flygplanet för att jag inte ville sitta jämte bögar. De har ju massa parfym på sig, och sånt tål jag inte.

Härom kvällen fick jag lite skäll av en kille som inte ville att jag kallade honom hippie. Han gillade inte stämplar och tyckte att jag skulle kalla honom "happy" eller "free". Jag försökte övertyga honom om att han inte skulle bry sig om vad andra tycker. För mig var han en hippie och jag förklarade att jag aldrig skulle kalla honom fri så länge han var beroende av marijuana... dvs en hippie. Fördomar är inte så farligt så länge man är villig att ändra uppfattning om folk.

Flygplatsgratisinertnet

Nu flyger jag snart vidare :) Har inte skrivit så mycket om partykvällarna här. Mest för att jag lämnar kvar partypinglorna ute och går hem och lägger mig. Fint att de kan låna mig kläder och fixa mitt hår i alla fall!

Köra bil i Nya Zeeland

Vänstertrafik är inte alls farligt och känns naturligt ganska direkt. Både jag och Paula har skaffat internationella körkort, som vi ännu inte behövt visa. Vi hyrde en Nissan sunny i Christchurch. Det var en sista-minuten-hyrning som varken var särskilt billigt i hyra eller bensin. Men det är nog ändå ett relativt billigt sätt att ta sig runt på.

Så nu har vi tagit oss från Christchurch, norr till Kaikoura och Nelson, ner längst västkusten till Franz Josef och vidare ner till Queenstown. Idag har vi kört den sista biten tillbaka till Christchurch. Imorgon åker jag till Australien.

Jag har börjat längta hem lite. Mest till I-landsinternet och lättillgängliga eluttag. Jag har fler uttag i mitt sovrum än de har i common-arean på detta hostel. Och varför har inte alla länder Europeiska uttag som inte glappar?

Ehehehehest

Det blev inget bungy jump idag. Istället var jag ute och red häst. Det var en tretimmarstur där vi red runt och kollade naturen. Jag fick även testa på att trava. Riktigt kul, och det spelade ingen roll att jag aldrig ridit innan. Murphy hette snyggingen som fick bära mig. Isengard såg vi tydligen under ridturen, eller guiden pekade någonstans och sa att det låg där... Men något torn såg jag i alla fall inte, så vet inte riktigt vad det innebär.

Hästen på denna bilden heter Harry och är den enda hästen från sagan om ringen-filmerna de har kvar. Det var ju ett tag sen de spelades in. Harry var både en Rohan-häst och en Nazgul-häst. De färgade honom svart för en månad.

Queenstown

Så nu har jag gjort det obligatoriska bungy jumpet från bron. Det var helt ok, men jag minns inte så mycket från det och blev helt svullen i huvudet efteråt. Ögonen blev helt rödsprängda av att jag hängde upp och ner antar jag. Imorgon ska jag ändå hoppa igen, för jag vann ett hopp på dansgolvet igår. Jag skulle göra ormen eller masken eller vad det heter. Har aldrig gjort det tidigare, men jag har nog någon medfödd talang av att ligga och åla mig på golvet. Men imorgon blir det inget upp och ner-hängande. Plus att man kan få volta när man hoppar. Låter skitkul.

I'm blogging in the rain

idag var det meningen att vi skulle vandra glaciar. Men det blir nog inget med det. Det regnar! Blir nog att vi drar vidare strax. Till hostel med gratis wifi. :)

Nelson - Arts Festival

Det var Arts Festival i Nelson idag. Vet inte riktigt vad det innebär mer än att det var en mask-parad. Maskerad-mask, inte daggmask. Jag var enväldig dommare och utsåg följande bidrag till vinnare:

Abel Tasman, Nya Zeeland

Det mesta har ordnat sig ganska bra på vår resa, trots att vi ofta är lite sent ute. Vädret har vi också haft tur med. Så även om vi tog lite sovmorgon idag fixade vi in oss på en kajakpaddling. Vi hade hört att man var tvungna att vara jämna par för att de inte låter nybörjare låna en singelkajak, eftersom de är vingligare. Ingen av oss hade någon erfarenhet av kajaker innan, men det var lätt och ingen av oss välte. Jag hade singelkajaken, och har inte något att jämföra med vad gäller vinglighet. Men jag hade inga problem med det i alla fall.

så vi tog en liten paddeltur runt en udde och hittade en fantastiskt fin och nästan folktom strand. Mamma Carro bjöd på fika i solen. Det är ju inte jättevarmt, vare sig i vattnet eller luften. Men solen är skön! Vi tog även en massa fåniga kort och lekte i sanden.

Datorsaknad

Jag blir alltid så fundersam när jag sitter för lite framför datorn. Igår låg jag och tänkte på vårt medvetande. När jag var liten tänkte jag ibland att det var märkligt att just jag blev jag och inte någon annan. Men det lär ju inte vara ett medvetande som bara flugit in i min kropp. Medvetandet har ju vuxit fram med kroppen och det den varit med om. Jag önskade att mitt medvetande skulle hamnat i en person som fick massor av kläder och leksaker. Nu tror jag att man får tänka utanför jaget och se helheten. Är det brahman det kallas? Men det spelar ju inte så stor roll, vare sig man det är jaget eller en klump molekyler som datat alldeles för lite. Ni ser ju hur det går!

Kaikoura

Natten inatt var jättekall. Fasten vi sov i likadana fleecar så frös jag så att jag inte kunde sova. Då är självklart första tanken när man vaknar att man ska ut och simma i havet. Vi fick i alla fall skitheta våtdräkter och gav oss ut på en båt i det turkåsgrå havet (man såg att det var turkost även om det var molnigt). Så ute på havet, i våra dräkter och cyklop, hoppade vi i det kalla vattnet. Runt om oss simmade flera massor av delfiner. När jag simmade runt, runt, så simmade delfinerna runt mig. De var en meter bort från mig. Som mest var det 3 delfiner som simmade runt mig. Helt fantastikt var det! Jag blev helt slut och var tvungen att gå upp ur vattnet innan delfinerna ville sluta leka med mig. Jag glömde helt bort att det var kallt i vattnet. Tyvärr blev både jag och Paula sjösjuka på båten och fick låta Carro leka mästerfotograf. Så ska lägga upp fler bilder någon dag för att visa hur nära och fina de var.

Vår <3

Synd att jag inte får med allt fågelkvitter på bilderna. Och värmen från vårsolen ^^ Men ni får föreställa er. Christchurch är fantastiskt vackert. Bara lite photoshop (gimp) som saknas...

Misslyckad egobild :S

Christchurch, Nya Zeeland

Jag har aldrig varit så långt hemmifrån som jag är nu, men ändå känner jag mig ganska hemma. Det går lokalbussar från flygplatsen in till stan och de har samma stop-knappar som vi har hemma i Sverige... Kan ni tänka er!?  Nu sitter jag på biblioteket och njuter av internet och en eladapter som fungerar. Köpte en på Kjell & co som skulle funka i världens alla eluttag. Men vad hjälper det när inte datorsladden passar i den! Idioter. Snart anländer Carro och Paula, då blir det kalas!

Home @ the mansion

Om någon tänkt åka till Melbourne så kan jag informera (snarare än rekommendera) om hostelet Home @ the mansion. Läget är bra, gångavstånd till centrum och gratis spårvagn. Annars är det väl ett vanligt hostel, fast utan frukost och inget gratis internet. Finns betalinternet, men har för mig att det var en gräns på 200mb download! omg.

Men det funkar. Men lita inte på det shuttle-företag de arbetar med. De var mer än en timma sena, så en var nära att missa sin incheckning på flygplatsen. Det värsta var att de hela tiden sa att de kommer om 5 minuter. Annars hade vi ju kunnat ta en taxi.

Melbourne, Australien

Nu har jag lämnat Melbourne och Australien. Jag hade tydligen tur med vädret när jag var där. Det var varmare än på länge. Ungefär som en fin svensk sommar. I Melbourne har jag mest vandrat runt och levt hostelliv. Staden var lätt, inte så olik Sverige. En bra sak var gratis spårvagn i de centrala delarna.

Jag var på en utställning "amazing bodies" som visade hur människor och djur ser ut innuti. Helmiss att man inte fick ta kort där. De hade en himlans lång oxpenis som hade passat fint på bloggen. Så ledsen att jag missade Tim Burton-utställningen bara!

På bilden sitter vi på beachen i St Kilda. Det är jag Sandra och Missy som är från Australien. Sandra har precis flyttat till Jönköping. Missy som ändå är från Australien var den som fick den värsta brännan. Man såg hennes engelska ursprung.

f*facebook

ok, jag lever men äckelfacebook låter mig inte logga in via mobilen! jag har råkat välja ett hostel utan trådlöst.. eller de har, men det kostar. mcdonalds och mobilen får bli min räddning tills jag kommer iväg till nya zeeland. kommer bli många burgare :) nu ska jag ut och spatsera i vårvärmen. solen skiner i melbourne, samma i jönköping? :D

åka Swebus

Jag åker buss och har sjunkit så lågt att jag åker Swebus! Jag brukar ju alltid föreslå bus4you till alla jag känner. Men lite ont i ryggen för en lite billigare peng kan ju vara värt. Det var smidigare att boka till Arlanda om man åkte Swebus hela vägen med.

Hepp, annars händer inte så mycket. På väg mot Arlanda nu och mot det oändliga tidsfördrivet. Jag har i alla fall med ett extrabatteri till datorn, så det ska nog gå.

Så jobba på alla myror! Det är ju ändå fredag!

Skrivbord

"Du har ju en halvnaken brud på skrivbordet"
"Va?!" *Klickar ner en massa fönster* "Det är väl ingen brud här?"
"Men på skrivbordet. Tändaren som ligger där"
"Meh. Det är inte skrivbordet :("

Familjehelg

Jag är lite seg och har inte orkat visa upp helgens bilder än. Det blev en massa släktingkalas och grejer i helgen. Så här kommer helgen i bilder. Tyvärr har jag inga bilder från Halmstad eller skogen, där övriga kalas ägde rum.

Huset med bröderna Johnson. Längesen jag var ute och dansade! Och så fick jag äran att återuppliva min ungdom med dessa dansanta snyggingar.

Panda wok ftw! En stor bunke wok för 50 kr. De har de öppet till 3 :)

Dagen efter var det samkväm ute i skogen, med direkttransport till Ryd där Cattan och Benjamin har köpt hus. Inflyttningsfest med mat och fika. Gah vad snygga vi är

Tisdag

Idag var inte bästaste dagen. Har inte hunnit göra allt som jag skulle och min dator har pajjat. Har dessutom behövt köpa ut en bil av mamma och pappa för att inte behöva gå till jobbet. Det är inte gångavstånd. Är på allmänt pms-humör, inte för att jag någonsin har pms. Men ni vet... jag är kvinna, vi är sånna. Antagligen är jag stressad över resan. Imorgon ska jag vara jätteeffektivt så att jag har allt klart!

Dumma minkar

Idag har jag lyssnat på massa idioter som ringt in till radion. Inte för deras åsikt att det var fel att släppa ut minkarna, utan alla dumma kommentarer som kom runt om. Jag har också tyckt att det är fel att släppa ut minkar, de dör ju när de kommer ut. Jag tror radioringarna idag hjälpte mig ändrade denna åsikt. Visst, de dör, men de är ju råttor, de är inte menade att leva så länge. De växer snabbt och lär bli dödade för pälsen så fort de blivit fullvuxna. Så de kanske förlorade några dagar att plågas i en för liten bur.

"Jag vet inte varför de är i en liten bur, de kanske inte har plats eller råd med större burar. Men om aktivisterna samlade in pengar till större burar, så skulle de göra mer nytta"

"De är ju i en liten bur också för att de börjar slåss om de är flera i en stor bur. Men kanske om man hade 5 stycken i en 2 * 2 meter"

"Det är ju fel att de släpper ut dem så de dör. Det är bättre att gå högre upp och använda politiken. Och så samlar de material för flera år om plågade minkar och släpper det på en gång för att uppmärksamma media. Medan de samlar material så fortsätter minkarna att lida. Jag tycker det är helt fel väg att gå"

När dumma människor argumenterar emot något är det mer effektivt än när andra sidan argumenterar för det!

Dermografism

Har du känt den där känslan då någon står och spanar in dig? En gång utanför bion var det en kille som kollade på mig lite extra länge. Sådär lite för länge så han bara måste tycka jag var skitsnygg. För han tittade inte bort direkt när jag tittade upp och log lite gulligt mot honom.

Men för att börja från början... Efter en matteföreläsning för några år sen fick Lasselol för sig att jag hade Aids, eller åtminstone Herpes i hela ansiktet. Något liknande hade jag alltså fått, och har kvar än idag. Så fort jag kliar mig lite i ansiktet, eller tar på mig en tröja fel, så blir jag helt röd i ansiktet. Jag fick de första symptomen när jag flyttade hemifrån, vet dock inte vad det var som utlöste det. Mamma tror det beror på att jag sitter för mycket framför datorn :) Hos fröken doktor fick jag veta att jag hade Dermografism, skrifthud. När jag river lite lätt på huden och väntar en stund så blir huden vit och upphöjd där jag har rispat. I ansiktet blir jag bara röd. Jag kan skriva coola saker på huden, och det är ju ett bra partytrick, men i övrigt är det ganska jobbigt. Upphöjdnaderna kliar mycket.

Så det killen stod och stirrade på var resultatet av att jag gnuggat biotrötta ögon med stickade tumvantar. Två röda, förföriska pandafläckar! Dermorafist javisst!

Kändisbloggare

Ni kanske tror att det här är en ganska privat och intetsägande blogg. Men så har det inte alltid varit. För er som inte orkar gå igenom alla mina inlägg måste jag bara uppmärksamma mitt inlägg om Amy Diamond. Där har jag fått 133 kommentarer som jag hade missat och inte upptäckte förens ett bra tag senare. Tydligen fick folk för sig att detta var en officiell Amy Diamond-blogg där någon skrivit att hon var "den bästa fjortisen i världen". Jag antar att jag råkat hamna högt på google av någon anledning. Så jag har alltså varit kändisbloggare för en dag *stolt*, även om jag inte visste om det...

Det är jag och Perez alltså. Tyvärr har jag inget nytt om Amy. Såg henne på stan en gång woho!

Kodstopp

Jag har under en period drabbats av kodstopp. Även om jag har haft motivation att PHP:a när jag kommer hem från jobbet så har jag haft ett problem som jag inte kunnat lösa tillräckligt snyggt. På fritiden är jag nämligen kod-perfektionist. Det är därför jag aldrig blir klar med mitt projekt. Om jag skulle råka bli klar någon gång, skulle koden vara perfekt, och då skulle jag vara perfekt. När man är perfekt har man inte längre något att leva för, inte något att lära.

Mitt problem har varit hur jag ska hantera oändligt med sidor och undersidor. Först hade jag allt rekursivt, med undersidor som objekt i deras parent-sida. Så hade jag lite funktioner för att beräkna deras url och vilken sida som skulle vara aktiv. Men jag ogillar när funktioner inte är självklara. Page->activate() känns ju inte självklar! Dessutom kändes det som onödigt jobb när jag bara använder sidorna till menyer.

Det jag tänkt nu är att jag nog ska spara ner sökvägen till sidan i tabellen. Som Page->name = "downloads/programs" eller något liknande. Då blir det lätt att hitta den aktiva sidan genom att bara jämföra get-variabel-sidorna med sidnamnet. Jag är inte helt säker på hur bra det kommer funkar. Har inte allt klart för mig än. Eller är det någon som har ett bättre förslag?

Gah, dumt att jag måste sitta med ASP.NET fram till klockan 4!