Kodstopp

Jag har under en period drabbats av kodstopp. Även om jag har haft motivation att PHP:a när jag kommer hem från jobbet så har jag haft ett problem som jag inte kunnat lösa tillräckligt snyggt. På fritiden är jag nämligen kod-perfektionist. Det är därför jag aldrig blir klar med mitt projekt. Om jag skulle råka bli klar någon gång, skulle koden vara perfekt, och då skulle jag vara perfekt. När man är perfekt har man inte längre något att leva för, inte något att lära.

Mitt problem har varit hur jag ska hantera oändligt med sidor och undersidor. Först hade jag allt rekursivt, med undersidor som objekt i deras parent-sida. Så hade jag lite funktioner för att beräkna deras url och vilken sida som skulle vara aktiv. Men jag ogillar när funktioner inte är självklara. Page->activate() känns ju inte självklar! Dessutom kändes det som onödigt jobb när jag bara använder sidorna till menyer.

Det jag tänkt nu är att jag nog ska spara ner sökvägen till sidan i tabellen. Som Page->name = "downloads/programs" eller något liknande. Då blir det lätt att hitta den aktiva sidan genom att bara jämföra get-variabel-sidorna med sidnamnet. Jag är inte helt säker på hur bra det kommer funkar. Har inte allt klart för mig än. Eller är det någon som har ett bättre förslag?

Gah, dumt att jag måste sitta med ASP.NET fram till klockan 4!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback