Smålandskyckling

Mitt ICA har börjat sälja en ny sorts Euroshopper-kyckling. Den enda skillnaden som jag kunde hitta var att påsen ser billigare ut och kycklingen är 15 kr dyrare per kilo (Om jag minns rätt). Som tur var hittade jag en påse med den billigare kycklingen som jag köpte. Men jag började även granska kycklingförpackningarna.

Euroshoppers kyckling innehåller bara 80% kyckling. När jag såg det tyckte jag att det verkade helt sjukt, men tydligen är det många dyrare märken som också bara har 80% kyckling. Resten är vatten, salt, socker och tillsatser. Guldfågels kyckling innehåller 87% kyckling, men den kostar 74,50 kr/kg. Så nu när jag har tillgång till miniräknare har jag räknat ut det riktiga kilopriset.

MärkeFörp.KycklinghaltPrisRiktigt pris
Guldfågel 2kg 87% 75kr/kg86kr/kg
Euroshopper 1kg 80% 50kr/kg62kr/kg
Euroshopper 0,9kg 80% 65kr/kg81kr/kg

Så om jag skulle köpa kyckling, och den billigaste saknades, så hade jag valt guldfågel. Man får visserligen lite mindre kyckling per peng, men man slipper få i sig lite av tillsatserna.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback